Narrative Building: The Stories of Europe

Nar­ra­tive Buil­ding: The Sto­ries of Europe

Star­ting from some of Europe’s foun­da­tio­nal nar­ra­ti­ves, we will look at their con­ti­nued cul­tu­ral impact and repea­ted rehear­sal, espe­cially in visual cul­ture, from anti­quity to today. We will con­sider alter­na­tive nar­ra­ti­ves that might have pro­pel­led the story of Europe and – given it’s ter­ri­fic and ter­ri­fy­ing suc­cess – the world into alter­na­tive tra­jec­to­ries.

This course is pro­duc­tion-ori­en­ted, but will include some reading/​talking as well as a (vol­un­tary) study trip to Athens and Delphi, where it all began, where Apollo built his temple over the chasm of Gaia through which she had given birth to the world.

We will be col­la­bo­ra­ting with the Athens School of Fine Art. Pos­si­ble rea­ding inclu­des Robert Graves, The Greek Myths”: Camilla Paglia, Sexual Per­sonae”; David Graeber, David Wen­grow, How to change the course of human his­tory”; Rys­zard Kapu­scin­ski, Tra­vels with Hero­do­tus”; Dipesh Cha­krabarty, Pro­vin­cia­li­sing Europe; Sebas­tian Conrad / Shalini Rand­e­ria, Geteilte Geschich­ten – Europa in einer post­ko­lo­nia­len Welt”.

Prof. Tania Prill, Prof. Olav Westphalen

Nar­ra­tive Kon­struk­tio­nen: Die Geschich­ten von Europa 

Aus­ge­hend von ver­schie­de­nen grund­le­gen­den euro­päi­schen Erzäh­lun­gen werden wir ihre kul­tu­relle Wir­kung und wie­der­keh­rende Insze­nie­rung, ins­be­son­dere in der visu­el­len Kultur, von der Antike bis heute unter­su­chen. Wir werden alter­na­tive Erzäh­lun­gen in Betracht ziehen, die die Geschichte Euro­pas und – ange­sichts ihres gran­dio­sen und erschre­cken­den Erfolgs – die Geschichte der Welt in alter­na­tive Bahnen gelenkt haben könn­ten.

Dieser Kurs ist pro­duk­ti­ons­ori­en­tiert, wird aber auch einige Lese- und Sprech­stun­den sowie eine (frei­wil­lige) Stu­di­en­reise nach Athen und Delphi beinhal­ten, wo alles begann, wo Apollo seinen Tempel über Gaias Kluft, durch die sie die Welt zur Welt gebracht hatte, errich­tete.

Wir werden mit der Hoch­schule der Bil­den­den Künste Athen zusam­men­ar­bei­ten. Mög­li­che Lek­türe: Robert Graves, Die grie­chi­schen Mythen“: Camilla Paglia, Sexu­elle Per­sön­lich­kei­ten“; David Graeber, David Wen­grow, Wie man den Lauf der Mensch­heits­ge­schichte ver­än­dern kann“; Rys­zard Kapu­scin­ski, Reisen mit Hero­dot“, Dipesh Cha­krabarty, Pro­vin­cia­li­sing Europe“; Sebas­tian Conrad / Shalini Rand­e­ria, Geteilte Geschich­ten – Europa in einer post­ko­lo­nia­len Welt”.