Quo­ting Hans-Rudolf Lutz:

I am addic­ted to teaching. I have a com­pul­sion to explain the world to others, and to have it explai­ned to me again and again by the stu­dents.


An der HfK koor­di­niert Tania Prill das AIP – Archive of Inde­pen­dent Publis­hing, dass aus der Samm­lung von Jan-Fre­de­rik Bandel und dem Pro­jekt Unter dem Radar. Under­ground- und Selbst­pu­bli­ka­tio­nen 1965 – 1975, das von der HfK Bremen, der Freien Uni­ver­si­tät Berlin und dem Zen­trum für Künst­ler­pu­bli­ka­tio­nen (Weser­burg Bremen) getra­gen wurde. Bei Spec­tor Books ist 2017 der Band Unter dem Radar / Under the Radar erschie­nen, wei­tere Publi­ka­tio­nen des AIP werden eben­falls dort ver­öf­fent­licht. Das AIP ist eine Samm­lung deut­scher und inter­na­tio­na­ler Under­ground- und Selbst­pu­bli­ka­tio­nen, die seit 2018 an der HfK Bremen behei­ma­tet ist. Der Bestand von Hun­der­ten von Heften, Bro­schü­ren und Büchern, die größ­ten­teils aus dem Zeit­raum 1965 – 1975 stam­men, steht der Nut­zung durch For­schende, Stu­die­rende und Inter­es­sierte offen, rich­tet sich aber vor allem an Design- und Typo­gra­fie­stu­die­rende.
Der Wert dieser – oft poli­tisch, inhalt­lich und gestal­te­risch glei­cher­ma­ßen wilden – Publi­ka­tio­nen für die Geschichte sozia­ler Bewe­gun­gen, poli­ti­scher Pro­test­for­men und alter­na­ti­ver Lebens­mo­delle um und seit 1968 liegt auf der Hand. Dem AIP geht es aber vor­dring­lich um andere (bzw. wei­ter­füh­rende) Fragen: Welche Bedeu­tung kommt Medien, Kom­mu­ni­ka­tion, Gestal­tung in diesen Lebens­mo­del­len zu? Welche Vor­ge­schichte unse­rer heu­ti­gen ana­lo­gen, digi­ta­len, post­di­gi­ta­len Medi­en­nut­zung lässt sich mit diesen Publi­ka­tio­nen erzäh­len? Welche Bruch- und Tra­di­ti­ons­li­nien im Gra­fik­de­sign und im Medi­en­den­ken sind darin zuge­spitz­ter als anderswo zu erken­nen? Auf wessen Schul­tern steht das heu­tige Inde­pen­dent Publis­hing? Was kann es von den Ama­teu­ren, Fan­tas­ten und Rebel­len der 1960er, 1970er Jahre lernen? Wie poli­tisch ist Gestal­tung? Und welche sozia­len Vor­stel­lun­gen arti­ku­lie­ren sich in ihr?

Das Koope­ra­ti­ons­pro­jekt wir publi­zie­ren (http://​www​.wir​-publi​zie​ren​.ch) der Hoch­schule für Künste Bern (Master Com­mu­ni­ca­tion Design) und der HfK Bremen (MA: School of Visual Com­bi­na­ti­ons), knüpft an das Pro­jekt Unter dem Radar an.

Tania Prill coor­di­na­tes the AIP – Archive of Inde­pen­dent Publis­hing, which emer­ged out of the collec­tion belonging to Jan-Fre­de­rik Bandel and the pro­ject Under the Radar. Under­ground Zines and Self-Publi­ca­ti­ons 1965 – 1975, which was sup­por­ted by the HfK Bremen, the Free Uni­ver­sity of Berlin and the Center for Artist’s Publi­ca­ti­ons (Weser­burg Bremen). The volume Under the Radar. Under­ground Zines and Self-Publi­ca­ti­ons 1965 – 1975 was publis­hed by Spec­tor Books (Leip­zig) in 2017, and addi­tio­nal AIP works are also slated to be publis­hed there. The Archive of Inde­pen­dent Publis­hing (AIP) is a collec­tion of German and inter­na­tio­nal under­ground and self-publi­ca­ti­ons, and has been based at the Uni­ver­sity of the Arts Bremen (HfK Bremen) since 2018. The assort­ment of hund­reds of note­books, bro­chu­res, lar­gely coming from the 1965 – 75 period, is open to use for rese­ar­chers, stu­dents, and other inte­rested indi­vi­du­als, but first and fore­most stu­dents of design and typo­gra­phy.
The value of these publi­ca­ti­ons — often equally wild in regards to politics, con­tent and design — for the his­tory of social move­ments, politi­cal pro­test forms and alter­na­tive life models around and since 1968 is appa­rent. Howe­ver, the AIP is most urgently inte­rested in ques­ti­ons that are dif­fe­rent (or rather lead in dif­fe­rent direc­tions): what signi­fi­cance is gained by media, com­mu­ni­ca­tion, and design in these life models? What pre­ce­ding his­to­ries to the analog, digi­tal, post-digi­tal media use can be told through these publi­ca­ti­ons? Which breaks with tra­di­tion and lines of con­ti­nuity within gra­phic design and media thought can be con­cei­ved of more pre­cisely than elsew­here? Whose shoul­ders is today’s inde­pen­dent publis­hing stan­ding? What can it learn from the ama­teurs, fan­tasts, and rebels of the 1960s and 70s? How politi­cal is design? And which social ideas can be arti­cu­la­ted within it?

The pro­ject wir publi­zie­ren (http://​www​.wir​-publi​zie​ren​.ch) is a coope­ra­tion bet­ween the Master Com­mu­ni­ca­tion Design, Berne Uni­ver­sity of the Arts and the MA School of Visual Com­bi­na­ti­ons is linked to the pro­ject Under the Radar.